Hyvä päättäjä uskaltaa olla realisti

Julkaistu:

Vaalien alla ilma on sakeana erilaisia äänestäjien odotuksia peilaavia hyviä vaalilupauksia. Säästötoimia tai palveluiden karsimista ei lupaa kukaan. Se on valtuutetun epäsuosituinta työtä, vaikka sitä on muuttotappiokunnassa pakko tehdä tavalla tai toisella enemmin tai myöhemmin.

Kuntapolitiikassa asiat ja niistä päättäminen ovat monimutkaistuneet ja aikajänteet ovat lyhentyneet. Yhteisten kantojen löytäminen on usein aikaisempaa vaikeampaa. Yhtenä tekijänä taustalla on virallisen päätöksenteon rinnalle noussut some -vaikuttaminen hyötyineen ja haittoineen. Some on kuitenkin osa päivänpolitiikkaa ja on tullut jäädäkseen.

Hyvää politiikan somettamisessa on se, että rajapinta päättäjien ja kuntalaisten välillä madaltuu ja keskustelu lisääntyy. Huonoa on se, että some ottaa tilaa pitkäjänteiseltä kehittämiseltä ja siihen liittyvältä päätöksenteolta. Some on hyvä kaikkien käytössä oleva kanava, mutta somekohut syövät kaikkien aikaa eivätkä edistä kuntalaisten tai päättäjien sitoutumista valtuustokauden mittaiseen tai pidempään vastuulliseen kehittämiseen.

Muuttotappion tienoilla olevan kunnan asiat ovat usein hankalia. Suurissa kunnissa väestörakenne uusiutuu muuttovoiton kautta tasaten ikääntymisen vaikutuksia. Riihimäen kokoluokassa ikääntyminen on nopeaa ja muuttovoitosta ei tule samanlaista apua kuin suuremmissa kunnissa. Riihimäki jäi vuonna 2020 kuntien välisessä lähtö- ja tulomuutossa vain viiden asukkaan verran plussalle.  Syntymän ja kuoleman kautta asukasluku laski vajaalla sadalla henkilöllä.

Työ ja koulutus ovat tutkitusti tärkeimmät kuntaan muuton taustalla olevat syyt. Siksi uusien työpaikkojen luominen on niin tärkeää. Itse uskon vahvasti siihen, että jos saamme työperäisen muuton nousuun kotikaupungissamme, löydämme kyllä keinot tarpeellisten palveluiden järjestämiseksi palvelusta riippumatta. Asiat tapahtuvat siinä järjestyksessä, ei toisin päin. Palveluiden puute tai vähäisyys ei ole tälläkään hetkellä hidastava tekijä sille, että saisimme uusia asukkaita.

Valtio pakottaa kunnat muutokseen. Soten poistuminen kunnan tehtävistä supistaa kunnan menoja noin puolella. Valtio tulee jakamaan rahaa uudella tavalla; suuremmat kaupungit menettävät ja pienet vanhusvoittoiset kunnat saavat lisää. Riihimäki keikkuu siinä välissä ja on käsitykseni mukaan enemmän menettäjien puolella. Tämä esimerkiksi siksi, että tuloillaan olevilta hyvinvointialueilta puuttuu sekä oikeus että keinot hakea kustannustehokkaita ratkaisuja ja esityksen mukainen omaisuusjärjestelyihin liittyvä kompensaatio jättää kunnat tyhjän päälle. Meillä tulee olemaan vain vaatimaton osuus hyvinvointialueen päätösvallasta, ja sitä kautta emme pysty välttämättä varmistamaan lähipalveluitamme.

Hyvä kuntajohtaminen syntyy johtavien viranhaltijoiden ja luottamushenkilöiden vuorovaikutuksessa ja yhteistyössä. Päätöksenteon sirpaloituminen korostaa erityisesti neuvottelu- ja yhteistyökyvyn vaatimusta. On vain yksi maali, mihin pelataan: oman kotikunnan ja kuntalaisten hyvinvoinnin kehittäminen. Mielestäni hyvällä päättäjällä on kyky tunnistaa tosiasioita ja uskallusta olla realisti.

Lisää julkaisuja

27.4.2022

Millaiseksi muodostuvat ikääntyneiden palvelut Oma Hämeessä?

Kanta-Hämeen hyvinvointialueen maaliskuussa työnsä aloittanut aluevaltuusto työstää parhaillaan hallinnon rakenteita, mutta samanaikaisesti katseet ovat palveluvastuun alkamisessa 1.1.2023. Kunnilta alueelle siirtyvistä

14.1.2022

Sote uudistuksen riskit ja hyödyt

Sosiaali- ja terveydenhuollon murros ja hallinnollinen siirto hyvinvointialueille on muutostilanne, joka pitää hyödyntää täysimääräisesti toiminnan kehittämiseksi ja palveluiden parantamiseksi. Tämä

5.1.2022

Perustason soten toimivuus on avainasemassa

Kanta-Hämeen hyvinvointialueen Oma Hämeen keskeisenä tavoitteena tulee olla palvelujen laatu, oikea-aikainen saatavuus, optimaalinen palveluverkko ja hoidon jatkuvuus. Nämä tavoitteet koskevat